Didactiek op de werkvloer
Introductie Rail Water Telematica TDI Modellen

Training Didactische vaardigheden

Zo stond het destijds op mijn website: "U heeft een nieuwe machine of een computerprogramma aangeschaft en uw medewerkers moeten worden opgeleid. Maar u wilt de opleiding laten verzorgen door iemand uit uw eigen organisatie; een collega. U denkt dat collega A en collega B hiervoor geschikt kunnen zijn, maar zij hebben onvoldoende ervaring met het opstellen van een lesplan, met het opzetten van een instructie, met het uitleggen van nieuwe informatie aan een groep collega's. En natuurlijk wilt u dat iedereen de opleiding in 1 keer goed doorloopt! Wij trainen uw medewerkers in korte tijd om effectief om te gaan met didactische principes, lesvoorbereiding en presentatietechnieken. Weinig theorie en veel praktijk; zo kunnen uw instructeurs goed voorbereid aan de slag en behalen zij de gewenste resultaten!

Dat was toen, terugkijkend heb ik deze trainingen altijd met heel veel plezier gegeven. En het was vaak kort dag, want vaak startte de opleidingen al een paar dagen later, maar de deelnemers (en ikzelf) kenden het onderwerp goed. Na uitleg over didactiek kozen de deelnemers een onderwerp uit het lesprogramma en bereiden een korte presentatie voor volgens het model Didactische Analyse van Gelder (DA). Het presenteren werd een aantal malen geoefend en besproken. Het onderwerp werd werd thuis op een DA-lesformulier uitgewerkt tot een les(je), dat de tweede trainingsdag werd gepresenteerd aan de groep deelnemers. We bespraken de valkuilen en vaardigheden. Het verloop van de opleiding van de individuele deelnemer werd door een mentor op de werkvloer op een checklist vastgelegd. Maar hoe en wanneer vul je die opleidingskaart in? Wat in ieder geval duidelijk werd, is dat het opleidingen van groepen of individuen niet lukt zonder een goede voorbereiding, dat je de hoeveelheid informatie verdeelt in kleine stukjes en dat je controlevragen stelt om te zien of je uitleg is begrepen. En dat je gedisciplineerd moet werken en ... teveel om op te noemen.

Via de knoppen hieronder krijg je een kleine indruk van de doelgroepen