Modellen
Introductie Rail Water Telematica TDI Modellen

Partner in deskundigheidsbevordering; getekende voorbeelden en animaties

Wat was er nou zo leuk aan mijn werk? Vooral het steeds bedenken en ontwikkelen van nieuwe opleidingsconcepten voor steeds andere doelgroepen. Ik heb 11 jaar gewerkt bij Stichting Prago, een avondschool voor volwassenenonderwijs. Daar heb ik ervaren dat niet of minder leesvaardig zijn, een beperking is die doorwerkt in het alles; men leert vooral door kijken en doen. Bij de meeste projecten werd mijn inzet gevraagd bij opleidingen voor uitvoerende medewerkers in een organisatie; de werkvloer. In de opleidingen vind je daarom geen grote stukken tekst, maar veel beeldmateriaal met een toelichting. En geen overbodige kennis, maar specifiek op de werksituatie toegesneden opleidingsmodules.

Ontwikkelde modules werden in een rooster gekoppeld aan de praktijkopleiding, iets dat leidde tot efficiënte en resultaatgerichte opleidingen. Het management droeg een grote steen bij door het beschikbaar stellen van materialen en middelen, door het vrijmaken van deskundigen en een vaste contactpersoon en door de selectie van de juiste medewerkers als instructeur. Om het beeldmateriaal toe te snijden op een specifieke situatie, kon dit vaak alleen in de vorm van een tekening of animatie. Soms omdat het daardoor sneller werd begrepen, soms omdat je dingen niet in de prakijk kon vastleggen (bv een alarmsituatie) en dat moest dus worden getekend. Van de honderden grafische ontwerpen die ik heb gemaakt, laat ik 10 pagina's zien met modellen die in de opleidingen het verschil hebben gemaakt.

Via de knoppen hieronder krijg je een indruk van deze plaatjes